Sivut

maanantai 1. lokakuuta 2018

Kansainvälinen kahvipäivä!

Ihanaa lokakuun ensimmäistä päivää ja lämmintä kansainvälistä kahvipäivää ! Tänään siis vietetään kansainvälistä kahvipäivää ja tietenkin heijastinpäivää. Kansainvälistä kahvipäivää on vietetty vuodesta 2015, sen tarkoituksena on juhlistaa tuota ihanaa kofeiinin lähdettä ja tuoda esille kahvinviljelijöiden ahdinkoa. Tämän vuoden teemana on "Woman in coffee", naiset kahvin takana. Teeman taustana on tukea tasa-arvoa ja tiedottaa kuinka paljon naisia tarvitaan kahvin viljelystä kahvin juontiin. Lisää tietoa löydät ICD:n omilta sivuilta.
Itse törmäsin tähän kansainväliseen kahvipäivään melkein ensimmäisenä aamulla kun avasin somen, ja siitähän lähti sitten into keittää pannullinen kahvia ja kahvipäivän kunniaksi ottaa kylkeen pari valkosuklaa-karpalocookieta. Meillä on yleistä kun juon aamu- tai iltapäiväkahvia niin tytöt pörräävät jaloissa tai sylissä ja ihmettelevät. Pimu vahtii usein kahvinkeitintä keittovaiheessa ja Leena nuuskuttelee kupissa olevaa.

Kahvin täyteistä kansainvälistä kahvipäivää ja muistakaa heijastimet ! 

keskiviikko 26. syyskuuta 2018

miten vähentää ruokahävikkiä kotona ?

Heipat vaan ! Tämän viikon aiheet on pyörinyt kestävän kehityksen ympärillä. Kestävästä kehityksestä kun puhutaan niin esiin nousee helposti ruokahävikki, energian ja veden säästö, kierrätys ja uusiutuvat luonnonvarat ja niiden käyttö. Jos haluaa olla osana kestävää kehitystä ja edesauttaa kestävää kehitystä edes pienillä teoilla niin kaikista helpointa on aloittaa ruokahävikistä ja kierrättämisestä. Näin olen itse tehnyt. Ruokahävikki ja sen minimointi on osa omaa työtäni ja siksi myös sen minimointi kotona tulee luonnostaa. Suomalaisista kotitalouksista roskiin joutuu ruokaa vuosittain 120-160miljoonaa kiloa. Tuo määrä koostuu suurimmaksi osaksi leivästä, tuoreista hedelmistä ja vihanneksista, liha- ja kalatuotteista ja valmistuotteista. Omalla kohdalla huomaa kuinka pahalta tuntuu kun esimerkiksi viikko sitten ostetut omenat joutuu laittamaan roskikseen kun ovat jo valmiita hyppäämään jääkaapista kasvoille oven avatessa.
Parilla helpolla vinkillä ja tapavaihdoksella pystyy vähentämään omaa ruokahävikkiä kotona, sekä säästämään rahaa:
- Tee ostoslista, käy kaapit lävitse mitä tarvitset ja merkitse ne ylös.
- Suunnittele viikon ruokalista etukäteen. Ruokalistaa suunnitellessa kannattaa katsoa mitkä tuotteet jotka löytyy jo valmiiksi kotoa ovat sellaisia jotka pitäisi käyttää mahdollisimman pian. Myös tuotteet jotka löytyvät jo kaapeista valmiina tai voit jatkojalostaa niin voit hyvällä mielellä jättää kauppaan, esimerkiksi juustopalasta juustoraastetta, tai jauhelihakastikkeesta pizzan tai makaronilaatikon täyte
- Pohdi mitä tuotteita käytät oikeasti. Jos syöt yhden leivän silloin tällöin niin joka viikko ei kannata koko leipäpussia ostaa vaan ostaa yksi leipäpussi kotiin jonka pakastaa ja sulattaa aina sen verran kun tarvitset. Sama pätee kasviksiin ja hedelmiin, jos et käytä jotain tuotetta joka aterialla niin osta pikemmin se yksittäinen punnittava tuote äläkä sitä kilon pussia josta todennäköisemmin puolet lentää pois. 
- Syö ennen kauppaan menoa. Ruokalista kannattaa tehdä vähän nälkäisenä, mutta itse kauppaan kannattaa mennä kylläisenä. Näin vältät heräteostoksilta, helposti roskiin menevistä ostoksista ja silti saat kaikki ne tuotteet mitä tarvitset kun seuraat vain ostoslistaa joka on tehty viikon ruokalistan mukaan.
- Tee ruokaa iso satsi kerralla. Kun teet ruokaa sen verran että syöt siitä ainakin pari päivää putkeen. Jos tuntuu että ruokaa jää ylitse niin pakasta jämät roskakorin sijaan. 
- Jos pakkasessa ei ole tilaa jämien pakastamista vasten ja ruoka alkaa tökkiä kolmannen päivän kohdalla, jatkojalosta. Tortillan täytteistä saa helposti pyöräytettyä pizzan, jauhelihakastikkeesta makaronilaatikkoa, keitetyistä perunoista saa tehtyä pyttipannua ja uunijuureksista voi tehdä sosekeittoa. Jämistä saa nopeasti ja vaivatta tehtyä seuraavan päivän ruoan. Näin ruoka joka ei maistu enää ei mene roskiin.
- Jos liha- ja kalatuotteissa alkaa päivämäärät paukkumaan päälle niin laita tuotteet pakkaseen ja käytä myöhemmin. Itse teen nimittäin näin, summailen tuotteiden viimeisten käyttöpäivien ja oman arjen kanssa ja jos tiedän etten kerkeä valmistamaan raaka-aineita niin siirrän tuotteet pakkaseen.
- Haista ja maista. Tuotteiden parasta ennen-päiväykset ei ole se viimeinen käyttöpäivä vaan tuote voi vielä parasta ennen-päivämäärän umpeutumisen jälkeen olla käyttökelpoinen jopa neljäkin päivää. Viimeinen käyttöpäivä taas on se päivämäärä minkä jälkeen tuote ei ole enää niin priimalaatuista. Muista aina haistaa ja maistaa tuotetta. Jos maku, haju, rakenne tai väri ei ole normaalista poikkeava niin ei kun käyttöön vaan.
Tiivistettynä: hyödynnä aisteja, pakastinta ja omaa mielikuvitusta.

Siinä olisi nyt minun pienet vinkkivitoset kodin ruokahävikin vähentämisiin, löytyykö sinulta jo joku näistä käytössä tai saitko näistä itsellesi varteen otettavia vinkkejä ? Entä haluatko nähdä lisää tälläisiä postauksia blogini puolella ?

torstai 13. syyskuuta 2018

Miten valmistaudun lähipäiviin ?

Heipat vaan kaikille ja mukavaa torstaita ! Meikäläisellä starttaa tänään tämän kuukauden lähipäivät, eli tässä samalla valmistaudun lähtemään ajelemaan kohti Tamperetta. Vaikka kyseessä onkin vasta toinen lähijakso niin silti huomasin, että tässä on noussut pienet rutiinit tälle kouluviikolle. Mä tykkään valmistella paljon etukäteen niin sitten niitä asioita ei tarvitse stressata koulun penkillä, kotiin tullessa tai aamusta lähtiessä kohti koulua. Kuitenkin päivät venyvät todella pitkiksi siksi on hyvä pitkin viikkoa tehdä pieniä asioita joita ei tarvitse sitten murehtia kriittisillä hetkillä.
Nämä lähijaksot on ainakin itselle sellaista arjesta irrottautumista, normaalisti kun töihin lähtee heittää hiukset vaan nutturalle ja naama ilman minkään näköistä meikkiä. Mutta nyt kun pääsee lähtemään oikeasti ihmisten ilmoille, mikä sitten tarkoittaa itselle juurikin sitä että pääsee vähän laittautumaan normaalia enemmän ja panostamaan itseensä. Erilaiset kasvonaamiot ja -kuorinnat ovat allekirjoittaneelle ainakin tällä hetkellä parasta mitä on ikinä kehitelty. Lähipäiviä kohti pääsee puhdistamaan kaikki keittiön rasvat ihosta eikä tarvitse heti pelätä että huokoset on heti täynnä frittirasvaa.
Hyvät ja riittävät yöunet on myös todella tärkeässä osassa mun lähijakso rutiineja, mutta aina se ei onnistu. Siksi tummien ja turvonneiden silmien pelastus on nuo Kocostarin Princess Eye Patchit. Hankin nuo viime vuonna i love me-messuilta kokeiluun ja en voi muuta sanoa että ne on olleet pelastajat jokaisena tärkeänä aamuna.
Kun lähijakso alkoi häämöttämään aloitin siivoamisen. Imurointia, tiskausta, pyykinpesua, kun koti on siisti  niin on mukava lähteä kouluun kun tietää ettei tarvitse koulusta tultaessa alkaa heti siivoamaan vaan voi rauhassa palautua päivästä ja tehdä ehkä jotain koulutehtävää eteenpäin. Myös ruoan tekeminen valmiiksi on iso helpotus, tällä hetkellä hellalla poriseekin siksi herkkusienikeitto. Ei tarvitse kotiin tultaessa pohtia että mitäs sitä söisi vaan voi ottaa suoraa kupin käteen ja nostaa jalat pöydälle.
Myös lähijakso tarkoittaa sitä, että saa lakkaa kynnet. Normaalissa elämässä kynsilakan käyttö on epävirallisesti kiellettyä ja niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä ja silmän iloa. Siksi vikana iltana ennen jakson alkua on hyvä istua alas ja lakata kynnet samalla katsoen joko Netflixiä tai fiksaten viimeisiä osia koulutehtävistä.

Ihan varmasti sieltä ruutujen toiselta puolelta löytyy muitakin monimuoto-opiskelijoita, millaisia rutiineja teillä on kontaktiviikonloppuja varten ? 
Ja muutenkin, mitä rutiineja teillä on koulupäiviin valmistautuessa ?

perjantai 31. elokuuta 2018

10 opittua asiaa

Nyt on haalittu yksi ikävuosi lisää niin on hyvä pysähtyä ja miettiä, että mitä on opittu viimeisen 21-vuoden aikana. Mulle yleensä iskee pari kuukautta ennen synttäreitä ikäkriisi ja rupean murehtimaan että mitä en ole saavuttanut vielä, mitä olisi pitänyt saavuttaa jo ja mitä muut oman ikäiset kaverit ovat jo saavuttaneet. Onneksi en ole nuoruudessa tehnyt mitään aikajanaa, mitä pitää olla tehtynä ja minkä ikäisenä, koska muuten paineet saavuttaa nämä asiat olisivat vielä isommat.
Olen nimittäin aina ollut niin sanottu suorittaja, suoritan asioita lävitse enkä niitä sen enempää pohdi tai sisäistä. Jotkut asiat tehdään taas todella ajatuksen kanssa ja ne yleensä onkin sitten parhaimmistoa. Blogin suhteen käytän todella paljon ajatusta, samoin töissä ja siviilissä isojen ja tärkeiden asioiden kohdalla.
Mutta olen ruvennut pikku hiljaa ymmärtämään että opitut asiat ja henkinen hyvinvointi on tärkeämpää kuin suuret ja pienet saavutukset vaikka ne tulevatkin tärkeysjärjestyksissä seuraavana.
- Asioiden murehtiminen ja stressaaminen on normaalia

- Kohtele toista sillain miten haluaisit hänen kohtelevan sinua

- Älä jätä asioita viime tippaan

- Pienillä asioilla voi olla suuretkin merkitykset

- Osta aina jääkaappiin appelsiinimehua ja Coca Colaa extempore illanviettojen varalle
- Kahvin juonti ei ole hyvä idea puolen yön jälkeen

- Et pysty miellyttämään kaikkia vaikka haluaisit

- Virheistä saa ja pitääkin tehdä

- Sun hymy voi olla jonkun auringonpaiste risukasassa

- En ole superihminen vaan pelkkä ihminen
Mitä asioita sinä olet oppinut vuosien aikana ?